Jedna z najbardziej obciążonych dróg w kraju - DK44 w Tychach - zostanie przebudowana. Całość prac obejmuje łącznie 2,5 km drogi na fragmencie od węzła Wartogłowiec do ulicy Turyńskiej (w rejonie fabryki Fiata). Powstanie też bezkolizyjny węzeł, który rozdzieli ruch lokalny od tranzytowego. Jest to kolejna po ulicy Beskidzkiej (DK1/86) tyska droga, która przejdzie gruntowną modernizację.
Początek przebudowywanego odcinka znajduje się bezpośrednio za węzłem DK44 z DK1 w dzielnicy Tychy - Urbanowice, a kończy na wysokości ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA. Oprócz wymiany nawierzchni po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Zaprojektowano także dwa przejścia podziemne: jedno w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ulicy Długiej. Inwestycja ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców, bowiem wzdłuż części modernizowanego odcinka staną ekrany akustyczne.
Jednak najistotniejszym punktem przebudowy ma być nowy, bezkolizyjny węzeł łączący DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną. Zapewni on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także Gminą Bieruń, oddzielając ruch tranzytowy (który zostanie poprowadzony górą obiektu), od ruchu lokalnego. Ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach.
W ramach inwestycji częściowej przebudowie ulegną także ulice: Główna, Oświęcimska, Kościelna, Mysłowicka, Miła, Pogodna, Długa oraz powstanie fragment drogi gminnej.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość inwestycji zgodnie z umowa o dofinansowanie projektu to ok. 132 mln zł, z czego aż 85 proc. wydatków kwalifikowanych stanowi dofinansowanie z UE.
Projekt obejmuję:
klasa drogi | G |
prędkość projektowa na terenie zabudowy | Vp= 60 km/h |
prędkość miarodajna na terenie zabudowanym | Vm= 70 km/h |
prędkość projektowa poza terenem zabudowy | Vp= 70 km/h |
prędkość miarodajna poza terenem zabudowy | Vm= 90 km/h |
przekrój normalny na terenie zabudowy | 1/2 |
przekrój normalny poza terenem zabudowy | 2/2 |
szerokość pasa ruchu | 3,50 m |
szerokość chodników | 1,50 m, 2,00 m, 2,60 m |
szerokość dwukierunkowej ścieżki rowerowej | 2,50 m |
szerokość pobocza | 1,85 m |
obciążenie | 115kN/oś |
kategoria ruchu | KR6 |
Rozpiętość teoretyczna przęseł: | Lo = 26,50 m, |
Szerokość użytkowa: | bu = 2 x 8,60 m (jezdnie), |
Szerokość całkowita: | b = 2x 11,50m, |
Wysokość konstrukcyjna: | h = 1,34 m, |
Klasa obciążeń: | "A" wg PN-85/S-10030, |
Ustrój nośny: | jednoprzęsłowy z belek prefabrykowanych typu "T" |
Posadowienie: | pośrednie na palach, |
Łożyska: | garnkowe. |
Szacowany koszt inwestycji zgodnie z umową o dofinansowanie projektu to 131.986.271,26 złotych, w tym 111.629.293,99 zł to wydatki kwalifikowane (podlegające refundacji). Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a poziom dofinasowania wynosi 85% wydatków kwalifikowanych (94.884.899,89 zł). Reszta to wkład własny miasta. Za te pieniądze ulica Oświęcimska zostanie gruntownie zmodernizowana na blisko 2,5- kilometrowym fragmencie.
Całkowity koszt realizacji projektu | 131.986.271,26 |
Wydatki kwalifikowane | 111.629.293,99 |
Dofinansowanie z UE | 94.884.899,89 |